Koło geograficzne

     W pierwszym semestrze roku szkolnego uczniowie w ramach koła geograficznego uczestniczyli w dwóch wycieczkach krajoznawczych. 28.09.19r. odbył się wyjazd do Sobótki z wejściem na Ślężę, a 12.10.19 r. zorganizowana została wycieczka w Rudawy Janowickie, gdzie uczestnicy zdobyli najwyższy szczyt tego górotworu. Podczas obu wędrówek uczniowie ćwiczyli umiejętność czytania mapy i poruszania się z nią w terenie oraz podziwiali walory przyrodnicze i kulturowe tych regionów.

opracowanie: Emilia Głód


Szkolny Przegląd Kolęd - 20 grudnia 2019

fot. D.Reus


Spotkanie z Tomaszem Motyką - 20 grudnia 2019

fot. D. Reus


Opowieść Wigilijna - 19 grudnia 2019

     Klasa Va do wystawienia Opowieści przygotowywała się długo. Nie było ani chwili zniechęcenia, a przecież wystawienie takiej sztuki, to nie lada wysiłek. Uczniowie pod kierunkiem Pani Weroniki Chlipały i Pana Dariusza Reusa 19 grudnia 2019 r., możliwie wiernie oddali klimat dickensowskiego dzieła. Prawdziwy sens Świąt Bożego Narodzenia oraz umiejętność świętowania, które odkrywa przed nami Opowieść, mogą stać się inspiracją także dla naszego sposobu obchodzenia tych Świąt dziś. Taki był zamysł twórców spektaklu.

fot. D. Reus


Nagranie video z 12 stycznia 2020 r.


nagranie: Dariusz Hrycyk


Z noblistami czytamy, a co!

fot. D. Reus


Turniej piłki siatkowej

fot. D. Reus


Turniej mitologiczny klas piątych

fot. D. Reus


Ekologia








Dotleniamy miasto

fot. D. Reus


Rodzinna Corrida Ortograficzna

     We wtorek 26 listopada 2019 r. o godzinie 16.30 w Sportowej Szkole Podstawowej nr 46 im. Polskich Olimpijczyków odbyła się Rodzinna Corrida Ortograficzna – „Złap byka za rogi”. Wydarzenie to na stałe wpisało się w kalendarz imprez szkolnych. W tym roku cieszyło się bardzo dużym zainteresowaniem, ponieważ w tegorocznej edycji konkursu wzięło udział ponad dwadzieścia drużyn. Każda z nich musiała składać się z co najmniej jednego ucznia oraz przynajmniej jednej osoby dorosłej (stąd w nazwie wyraz „rodzinna”).

     Na samym początku spotkania każda z drużyn została przydzielona do jednej z dwóch sal, w których odbył się pierwszy etap – dyktando. Było ono bardzo trudne i roiło się w nim od wyrazów z pułapkami ortograficznymi, których czasami sama wymowa mogła być kłopotliwa, o poprawnym zapisie nie wspominając. Poziom trudności tej części musiał być bardzo wysoki, ponieważ trzeba było w nim wybrać dziesięć najlepszych drużyn, które popełniły najmniej błędów. Po zakończonym dyktandzie wszyscy zostali zaproszeni na poczęstunek, trwający około piętnastu minut. W tym czasie wszyscy uczestnicy rozmawiali i odpoczywali po trudach ortograficznych. Podczas tej przerwy jednak nie wszyscy mogli odpocząć, ponieważ właśnie wtedy jury sprawdzało wszystkie prace, co nie było łatwe.

     Druga część konkursu była już łatwiejsza, choć w takich emocjach, jakie panowały na korytarzu szkolnym, nawet najprostsze zadanie mogło wydawać się trudne. Część ta polegała na dopasowaniu związków frazeologicznych do obrazków, które każda z ekip otrzymała. Trzeba było również wypisać jak najwięcej wyrazów, których pierwsza litera miała być ostatnią wcześniejszego słowa. W ostatnim zadaniu należało znaleźć i wypisać przedmioty i obiekty zawierające „ch”, znajdujące się na dwóch zdjęciach prezentowanych jednocześnie. Po tym etapie zostało wybranych tylko pięć drużyn.

    Następnie odbył się trzeci, a zarazem ostatni etap konkursu. Na początku cała drużyna mierzyła się z podchwytliwymi zagadkami. Później z każdej ekipy wybierano dwie osoby, które odpowiadały napytania dotyczące poprawności ortograficznej wyświetlanych zdań. Punkt był przyznawany tylko wtedy, gdy obie osoby odpowiedziały poprawnie – a siedziały one do siebie plecami, więc nie było to takie łatwe.

 Na koniec Panie polonistki ogłosiły wyniki:

 · V miejsce zajęła drużyna Rafała i Sebastiana Rychlików,

· IV miejsce - drużyna Bartosza Cegielskiego,

· III miejsce - drużyna Szymona Ochmana,

· II miejsce - drużyna Wojciecha Tomaszewskiego,

a zwycięzcą tegorocznej Rodzinnej Corridy Ortograficznej została…

drużyna Aleksandry Pawickiej.

     Konkurs odbył się w miłej i przyjemnej atmosferze, a emocje co jakiś czas sięgały zenitu. Mimo że wydarzenie to nosi nazwę „Rodzinna Corrida Ortograficzna, a corrida oznacza walkę z bykiem, nie chodziło tu o walkę i zwycięstwo za wszelką cenę, lecz o dobrą zabawę i miło spędzony czas z rodziną.

Bartosz Cegielski, klasa VIII b

fot. D. Reus


Konkurs Recytatorski

     I nastał ten dzień – dzień konkursu recytatorskiego. 20 listopada 2019 roku wszyscy spotkali się pod salą nr 21 i z niecierpliwością czekali, aż zadzwoni dzwonek rozpoczynający konkurs. Wszyscy mamrotali pod nosem swoje teksty literackie – wiersze. Było widać na ich twarzach stres i niepokój.

    Zasiedliśmy w ławkach i czekaliśmy. W jury zasiadała najostrzejsza, a za razem najlepsza komisja w szkole, pani Agnieszka Boba oraz pani Magdalena Buczel. Każdy po kolei recytował swój wiersz. Były one różnorodne, jedne zabawne, a drugie poważne. Po wysłuchaniu wszystkich prezentacji komisja wyszła się naradzić, a uczestnicy dyskutowali o tym, kto ich zdaniem może wygrać.

 Nadszedł czas ogłoszenia wyników. Jury nie było litościwe, cały czas trzymało nas w napięciu. Wreszcie usłyszeliśmy wyniki:

 

· I miejsce zajęła Zofia Kaleta (kl. 8b),

 

· II miejsce – ex aequo – Michał Janus (kl. 6d) oraz Adrianna Michałowska (kl. 6a),

 

· natomiast wyróżnienie otrzymała Oxana Federova (kl. 8c).

 

Na koniec zwyciężczyni zarecytowała jeszcze raz swój wiersz. Wszystkim uczestnikom gratulujemy i życzymy powodzenia w następnym konkursie recytatorskim.

 Zosia Kaleta, kl. 8b

fot. D. Reus


Spotkanie z wolontariuszem misyjnym

fot. D. Reus


Warsztaty chemiczne

      Klasy siódme (w dniu 28.10.2019) i klasy ósme (w dniach 5 i 6.11.2019) uczestniczyły w zajęciach w laboratorium Zakładu Dydaktyki na Wydziale Chemicznym Uniwersytetu Wrocławskiego. Siódmoklasiści w doświadczeniach otrzymywali i badali gazy wchodzące w skład powietrza, natomiast ósmoklasiści skupili się na metodach otrzymywania soli. Jak zawsze bezpieczeństwo i nauka były na pierwszym miejscu, ale był czas również na zachwyt nad barwnymi reakcjami.

 

opracowanie: Anna Nagórna


Zbiórka makulatury

     30 października zakończyliśmy zbiórkę makulatury. Zebraliśmy 1600 kg papieru i kartonu, czyli ocaliliśmy ok. 20 drzew oraz energię elektryczną i wodę potrzebną na przetworzenie ich na papier. Pozyskane pieniądze (75 zł) zasilą działania Samorządu Uczniowskiego.

 

opracowanie: Anna Nagórna


Radosna Parada Niepodległości

     11 listopada uczniowie, rodzice i nauczyciele naszej szkoły brali udział w Radosnej Paradzie Niepodległości 2019. Marsz rozpoczął się pod Centrum Historii Zajezdnia, gdzie spotkaliśmy się z świętującymi mieszkańcami Wrocławia i Dolnego Śląska. Przed wspólnym marszem przywitaliśmy się z panem prezydentem Jackiem Sutrykiem.

opracowanie: Anna Nagórna


Świętujemy niepodległość

fot. D. Reus


Gross-Rosen

      10 X 2019 r. nasza klasa Vlll c pojechała na wycieczkę do Rogoźnicy. Nie była to jednak zwykła wycieczka turystyczno-krajoznawcza, lecz wyjazd do miejsca kaźni i męczeństwa ofiar niemieckiego obozu koncentracyjnego Gross-Rosen. Naszym celem było upamiętnienie zmarłych i oddanie Im czci.

      Gross-Rosen (obecnie Rogoźnica) znane było już przed wojną za sprawą istniejącego tu kamieniołomu granitu. W 1940r. utworzono w tym miejscu obóz pracy, w którym więźniowie (głównie Polacy, Żydzi i Rosjanie) byli wykorzystywani do ciężkiej pracy w okropnych warunkach. Szacunkowa liczba ofiar tego obozu wynosi około 40 tys. Więźniowie ginęli z powodu wyczerpania pracą ponad siły, z wycieńczenia i wygłodzenia lub zabijani przez oprawców za drobne przewinienia.

      Zwiedzanie muzeum rozpoczęliśmy od obejrzenia trzydziestominutowego filmu ukazującego historię obozu i relacje świadków. Następnie obejrzeliśmy makietę przedstawiającą rzeczywiste rozmieszczenie bloków obozowych. W dalszej części muzeum znajdowały się dokumenty więźniów, ubrania oraz narzędzia pracy, np. kilof, dłuto, łopata. Więźniowie udawali się do pracy przez bramę główną, na której widnieje perfidny napis ,,Arbeit macht frei”(Praca czyni wolnym). Oprowadzająca nas przewodniczka opowiadała o okrutnych „normach” codziennego życia obozowego. Nikt nie miał tam nazwiska, funkcjonował tylko jako numer wytatuowany na ręce. Ci z więźniów, którzy przeżyli to ,,kamienne piekło” do dziś nie mogą się z tego otrząsnąć. Okropne wspomnienia wracają do nich nawet we śnie.

     Ostatnim punktem wycieczki były warsztaty, w czasie których poznaliśmy regulamin obozu „Gross-Rosen” i czytaliśmy wspomnienia osób, które tu przebywały. Dla upamiętnienia wszystkich więźniów, którzy zmarli w tym niemieckim obozie koncentracyjnym, zapaliliśmy znicze pod tablicą pamiątkową. Pobyt w muzeum to wyjątkowa lekcja historii, która przybliżyła nam koszmar ll wojny światowej i skłoniła nas do refleksji nad tamtymi tragicznymi czasami.

 

Dominik Pacych –klasa VIII c


Wycieczka do Warszawy - jesień 2019

     W dniach 2 – 4.10.2019 roku klasy 8b i 5b brały udział w wycieczce do Stolicy. Program był bardzo napięty, ale przede wszystkim bogaty edukacyjnie. Pogoda nie zawsze nas rozpieszczała, aczkolwiek przeważało Słońce. Uczniowie mięli okazję zwiedzić m.in. Stare Miasto, zatrzymać się przy Grobie Nieznanego Żołnierza, wjechać windą na taras widokowy Pałacu Kultury i Nauki, by podziwiać panoramę Warszawy. Podczas wycieczki niezwykle ważne dla naszych uczniów były zakupy m.in. w Żabce i innych dyskontach. Stanowiły dla nich bardzo ważny punkt każdego dnia. Podczas wyjazdu, prócz nauki i zabawy w Centrum Nauki Kopernik, przenieśliśmy się w historii do czasów Powstania Warszawskiego zwiedzając Muzeum poświęcone owym wydarzeniom. Duże wrażenie na uczniach wywarł także Stadion Narodowy, który mogli zobaczyć od strony tzw. kuchni i być w pomieszczeniach na ogół niedostępnych dla zwykłych obywateli. Mieliśmy możliwość zwiedzenia Sejmu, w tym salę obrad. Tu nasi uczniowie wykazali się niemałą wiedzą z tej dziedziny wprawiając przewodniczkę w zachwyt. Na zakończenie udaliśmy się do Łazienek Królewskich i Pałacu w Wilanowie. Tam pożegnaliśmy się z przewodnikiem, po czym wsiedliśmy do autokaru i szczęśliwie wróciliśmy do Wrocławia.

 Opracowała: Alicja Dutkowiak


Balladyna na wesoło - 18 października 2019

opracowanie: Krystyna Sikora


Zajęcia edukacyjne we wrocławskim Planetarium

     Dnia 16.10.2019 roku klasy 6e i 7c brały udział w zajęciach edukacyjnych w Planetarium. Uczniowie, w specjalnej kopule, wygodnie rozsiadając się na leżakach wysłuchali krótkiej prelekcji na temat Wszechświata oraz obejrzeli pokaz rozpoczynający się „spacerem po nocnym niebie”, a w dalszej części przedstawiający ewolucję planet, konstelacje, życie i powstawanie gwiazd.

Opracowała: Alicja Dutkowiak


Dzień Nauczyciela - przedstawienie

     11 października w naszej szkole obchodziliśmy Dzień Nauczyciela. Z tej okazji podczas godzin wychowawczych klasy 4-8 miały okazję obejrzeć przedstawienie przygotowane przez klasę 6 d, a wyreżyserowane przez panią Agnieszkę Bobę i Izabelę Kuderską.

    Spektakl opowiadał o szkole i sytuacjach, które mają miejsce podczas lekcji, przerw i wycieczek szkolnych. Pokaz był dopięty na ostatni guzik – włącznie z ciekawymi kostiumami, rekwizytami i oprawą muzyczną. Nie obyło się bez śmiesznych scenek „z życia wziętych”, które rozweseliły nawet samych nauczycieli. Oprócz tego szóstoklasiści w zabawny sposób przedstawili "typy" uczniów występujących w szkole oraz podali przepis na ucznia idealnego. Młodzi aktorzy z wielką starannością odegrali swoje role i byli w pełni profesjonalni.

    Na koniec zaśpiewali piosenkę z życzeniami i podziękowaniami dla naszych pedagogów. Przedstawienie bardzo się podobało i wszyscy świetnie się bawili. 6d wykonała wspaniałą robotę i dostała wielkie brawa.

Natalia Garyga, kl. 8b

fot. D. Reus


Akademia VR

     2 i 4 października 2019 klasy 7a i 7c wzięły udział w nieodpłatnych zajęciach Akademii VR zorganizowanych na terenie Pasażu Grunwaldzkiego. Uczniowie mieli okazję poznać historię rozwoju technologii VR, różnicę między rzeczywistością wirtualną a rozszerzoną, obecne i przyszłe zastosowania VR. Następnie testowali różne programy: symulatory lotu, jazdy samochodem wyścigowym i rowerem, zwiedzali świat dinozaurów, układ planetarny, głębię morską, układ kostny człowieka, rysowali w przestrzeni, skakali z wieżowca i jeździli kolejką górską. Siódmoklasiści jednogłośnie orzekli, że chętnie korzystaliby w trakcie nauki z technologii VR, jak to już robią studenci Akademii Medycznej lub Wydziału Prawa.
Opracowała: Anna Nagórna


Zajęcia edukacyjne we wrocławskim ZOO

      Dnia 26. 09 oraz 30.09.2019 roku klasy 6d i 5b brały udział w zajęciach edukacyjnych we wrocławskim ZOO. Głównym celem warsztatów było spotkanie z wilkami przy ich nowo wyremontowanym wybiegu, poznanie faktów i mitów dotyczących ich wilczej natury, życia w watasze, a także zwiedzanie ich nory. Uczniowie zapoznali się również z florą i fauną Afryki podczas wędrówki po Afrykarium. W zajęciach wzięło udział ponad 40 uczniów z naszej szkoły.

opracowanie: Alicja Dutkowiak


DFN - gleba

      Dnia 24.09.2019r. klasa 8b uczestniczyła w zajęciach "Gleba - po czym depczemy?" z okazji Festiwalu Nauki na Uniwersytecie Wrocławskim. Prowadzący zajęcia opowiedział uczniom o tym czym zajmuje się gleboznawca oraz zapoznał ich z podstawami swojej pracy. Uczniowie rozpoznawali różne frakcje gleby oraz siłą własnych rąk pozyskali profil glebowy.

opracowanie: Emilia Głód


DFN - czysta energia

     Dnia 20.09.2019r. klasa 8a uczestniczyła w zajęciach "Czysta energia" z okazji Festiwalu Nauki na Uniwersytecie Wrocławskim. Uczniowie porównywali sposoby pozyskiwania energii z konwencjonalnych i alternatywnych źródeł oraz zapoznali się z mechanizmem działania m.in. wiatraków i baterii słonecznych korzystając z modeli przyszykowanych przez prowadzących.

opracowanie: Emilia Głód


DFN

     Za nami XXII Dolnośląski Festiwal Nauki. Klasy ósme a i b uczestniczyły w pokazach: „Elektryzujące i przyciągające doświadczenia z elektromagnetyzmu” na Politechnice Wrocławskiej oraz „Elektryczno- magnetyczne zabawy fizyczne” na Uniwersytecie Wrocławskim. Uczniowie klasy 8c mieli okazję zagrać w szachy z robotem i dowiedzieli się w jakich urządzeniach stosowany jest napęd hydrauliczny.

     Odwiedziliśmy również Centrum Festiwalowe PWr, gdzie podziwialiśmy marsjański łazik, mikrosatelity, dowiedzieliśmy się jak wyprodukować naturalne kosmetyki i oraz czym zajmuje się Inżynieria Biomedyczna.

 Opracowała: Anna Nagórna


Inauguracja nowego roku szkolnego - 2 września 2019

fot. D. Reus

Msza św. inaugurująca nowy rok szkolny i katechetyczny - 2 września 2019

fot. D. Reus