WYCIECZKA DO JASKINI RADOCHOWSKIEJ

     Z okazji Dnia Dziecka uczniowie klasy 4b pojechali na ekologiczną wycieczkę w Góry Złote. Podczas wyjazdu młodzież wzięła udział w zajęciach edukacyjnych, w czasie których nauczyła się rozpoznawać odgłosy zwierząt występujących w lasach i na łąkach. Wędrując na szczyt Czerniaka oznaczali gatunki pospolitych drzew, krzewów i roślin zielnych. Po zwiedzeniu Jaskini Radochowskiej spędzili miło czas przy wspólnym ognisku.

Opracowanie: Grażyna Zawadzka


festyn

„Barwy tęczy”

     Dziękujemy wszystkim uczniom i uczennicom, którzy w jakikolwiek sposób włączyli się w przygotowanie części przyrodniczej na szkolny festyn rodzinny. Szczególnie chciałyśmy podziękować Julii Frąckowiak, Natalii Piekoszewskiej i Karolinie Miażdżyk za pomoc i poświęcony czas. Dziękujemy!

 

p. Grażyna Zawadzka, p. Agnieszka Klimczewska


PRZYRODNICZE INSpIRACJE MULTIMEDIALNE

     W maju uczniowie klas 4a, 4b, 5a i 6b wzięli udział w warsztatach multimedialnych. Podczas kilkugodzinnych zajęć z tabletem twórczo wykorzystywali swoje wiadomości i umiejętności, zarówno o charakterze przyrodniczym, jak i informatycznym. Samodzielnie tworzyli krótkie animacje filmowe, które przedstawiały różne zjawiska zachodzące w przyrodzie, np.: wybuchy wulkanów, powstawanie opadów atmosferycznych, wzrost roślin. Zajęcia wzbudziły w dzieciach pasje i kreatywność oraz kształtowały pozytywne nawyki korzystania z multimediów.

 Opracowanie: Grażyna Zawadzka


II MIĘDZYSZKOLNY KONKURS ŁĄCZĄCY WIEDZĘ PRZYRODNICZĄ Z AKTYWNOŚCIĄ FIZYCZNĄ

Download
II_MIĘDZYSZKOLNY_KONKURS.pdf
Adobe Acrobat Document 218.5 KB

WYNIKI SZKOLNEGO KONKURSU PRZYRODNICZEGO TAJEMNICE PRZYRODY

Download
WYNIKI SZKOLNEGO KONKURSU PRZYRODNICZEGO
Adobe Acrobat Document 84.4 KB

KONKURSY PRZYRODNICZE ROK SZKOLNY 2016/2017 II SEMESTR

     W II semestrze uczniowie bardzo chętnie i z dużym zaangażowaniem brali udział w konkursach przyrodniczych. Gratulujemy osiągnięć i cieszymy się z Waszych sukcesów.

 

 p. Grażyna Zawadzka i p. Agnieszka Klimczewska


Konkurs "Tajemnice przyrody"

Download
KONKURS TAJEMNICE PRZYRODY.pdf
Adobe Acrobat Document 206.5 KB

X MIĘDZYNARODOWY KONKURS EKOLOGICZNO – PROZDROWOTNY „WODA ŹRÓDŁEM ŻYCIA”

 

 

     Konkurs był organizowany przez Szkołę Podstawową nr 118 we Wrocławiu we współpracy z Wydziałem Zdrowia i Spraw Społecznych Urzędu Miejskiego pod honorowym patronatem Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu.

 

LAUREACI KONKURSU:

 Kategoria „Woda to zdrowie – moja etykieta na butelkę”

 Katarzyna Ciszek, klasa 4b

Kategoria „Pejzaż z wodą w tle”

Jagoda Promirska, klasa 6b

Kategoria „Kropla wody w obiektywie”

 Julia Frąckowiak, klasa 6b

 

Opracowanie: Grażyna Zawadzka


OGÓLNOPOLSKI KONKURS ŚWIETLIK

Maksymilian Żabski; klasa 4a– wyróżnienie

 

Szymon Pyzik; klasa 4b - wyróżnienie

 

Kornelia Ryznar; klasa 5a – wyróżnienie

 

 

opracowanie: mgr Grażyna Zawadzka


II MIĘDZYSZKOLNY KONKURS PRZYRODNICZY „Młodzi  odkrywcy”

Organizator konkursu:

 

Gimnazjum Integracyjne Nr 50 im. Jana Kaczmarka w Zespole Szkół Nr 11
Patronat honorowy: Wydział Chemii Uniwersytetu Wrocławskiego
 Opieka merytoryczna: Wrocławskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli

 

 

 

 

Najlepszy wynik drużynowo uzyskały uczennice klasy 6b:

 

Karolina Miażdżyk oraz Ida Charatonik

 

 

 

Gratulujemy!

 

Opracowanie: Grażyna Zawadzka

 


OGÓLNOPOLSKI KONKURS EKOLOGICZNY EKO–PLANETA

Uczniowie nagrodzeni:

 Szymon Pyzik – wynik bardzo dobry

 Katarzyna Pazoła – wynik bardzo dobry

 Opracowanie: Grażyna Zawadzka


„Młodzi sportowcy i zdrowe odżywianie”

      W marcu uczniowie klasy 5b i 6a wzięli udział w zajęciach edukacyjnych dotyczących zdrowego odżywiania. Warsztaty i prelekcję prowadzili studenci Wydziału Pielęgniarstwa UM. Podczas zajęć wyjaśnili słuchaczom dlaczego przybycie na trening i zawody bez wcześniejszego uzupełnienia energii i płynów może zmniejszyć siłę, szybkość i wytrzymałość oraz zwiększyć ryzyko urazu. Uczniowie wzięli również udział w warsztatach, podczas których samodzielnie sprawdzali kaloryczność produktów żywnościowych oraz byli poszukiwaczami „ukrytych węglowodanów”.

Opracowanie: mgr Grażyna Zawadzka


„EKO Z KLASĄ”

     Jak w prosty sposób wybudować swoją własną „fabrykę tlenu”? Czy za pomocą roweru można przyrządzić zdrowy koktajl? Odpowiedzi na te pytania szukaliśmy wraz z klasą 6 a w Magnolia Parku w dniu 28 kwietnia. W tym dniu uczniowie wzięli udział w prelekcjach i warsztatach, które poprowadzili przedstawiciele Lasów Państwowych, organizacji ekologicznych i towarzystw wspierania wiedzy ekologicznej. Pan Jerzy Gara opowiedział nam o pogotowiu dla jeży, które prowadzi w Kłodzku.

     Ponadto wzięliśmy dział w warsztatach kulinarnych. Dowiedzieliśmy się, jak przygotować smaczne i atrakcyjnie wyglądające dania, by nie marnować żywności. Poza tym samodzielnie przyrządziliśmy zdrowe koktajle, wykorzystując do tego… rower. Sprawdziliśmy również swoją wiedzę ekologiczną, a za udzielenie poprawnej odpowiedzi otrzymaliśmy atrakcyjne prezenty ekologiczne - doniczki z nasionami oraz ekologiczne torby.

 Opracowanie: mgr Grażyna Zawadzka


wystawa elektrośmieci

     W naszej szkole zorganizowana została wystawa pt. „Kiedy dbamy o środowisko, dbamy o siebie”, której celem jest edukacja w zakresie prawidłowego postępowania ze zużytym sprzętem elektrycznym i elektronicznym, a wyniku tego ochrona środowiska przyrodniczego.

    Na wystawie zaprezentowane zostały wykonane przez uczniów przestrzenne modele urządzeń sprzętu elektrycznego i elektronicznego, tj. telefon, pralka, toster, telewizor, radio, latarka i inne. Prace wykonano różnymi technikami plastycznymi z zachowaniem walorów estetycznych. Interesujące elementy wystawy stanowią plansze dotyczące selektywnej zbiórki odpadów, w tym elektrośmieci.

     Prace naszych uczniów są ciekawe i oryginalne, a wystawa cieszy się dużym zainteresowaniem. Gratulujemy wszystkim autorom prac.

opracowanie: mgr Agnieszka Klimczewska


Centrum Nauki Humanitarium      kl. 5c

    16 grudnia 2016 r. uczniowie klasy 5c zwiedzili park rozrywki edukacyjnej – Ogrody Doświadczeń Humanitarium. Podążając ścieżką edukacyjną mogli przeprowadzać eksperymenty i poznawać zjawiska zachodzące w przyrodzie.    Uczniowie uczestniczyli w warsztatach pt. Kostki kąpielowe, podczas których uczyli się pracować z wagą , dowiedzieli się co to jest tarowanie i na czym ono polega. Następnie z odważonych składników, dostępnych na co dzień, stworzyli pastelowe kostki kąpielowe, które zabrali do domu.

     Po warsztatach uczniowie udali się na wystawę pt. Odnawialne źródła energii, która objaśniała w jaki sposób ze źródeł naturalnych można wytworzyć różne rodzaje energii. Energią słoneczną oświetlali modele wybranych obiektów wrocławskich, siłą własnych mięśni wytwarzali energię elektryczną, a także uruchamiali rakietę napędzaną wodorem.

    Stała wystawa Humanitarium zainspirowała i zachęciła uczniów do przeprowadzania obserwacji, wykonywania doświadczeń, zadawania pytań i poszukiwania odpowiedzi. Różnorodność interaktywnych eksponatów i czynny udział w eksperymentowaniu wzbogacił uczniów o wiedzę, co bardzo ważne, zdobytą praktycznie, a także dał im mnóstwo radości.

 

 Agnieszka Klimczewska i Krystyna Sikora


Centrum Nauki Humanitarium       kl. 4a

    9 grudnia 2016 r. uczniowie klasy 4a odbyli zajęcia w parku rozrywki edukacyjnej – Ogrody Doświadczeń Humanitarium. Wizyta w Humanitarium rozpoczęła się od warsztatów pt. Wytwarzanie mydełek, podczas których uczniowie poznali skład mydła kosmetycznego i właściwości poszczególnych substancji, które są jego składnikami. Następnie własnoręcznie stworzyli mydełka według własnego pomysłu.

    Uczniowie zwiedzili także wystawę pt. Odnawialne źródła energii, przedstawiającą eksponaty pokazujące, jak potężne są siły przyrody: wiatru, słońca i wody, a także sposoby pozyskiwania energii ze źródeł naturalnych. Wiele uciechy i satysfakcji przyniosło uczniom samodzielne zwiedzanie stałej ekspozycji, podczas której każdy z nich mógł sam przeprowadzać eksperymenty. Na zakończenie zajęć w Humanitarium każdy uczeń dostał własnoręcznie wytworzone mydełko. Pełni wrażeń, wzbogaceni o nową, zdobytą doświadczalnie wiedzę, wróciliśmy do szkoły.

    Dzięki zajęciom warsztatowym w Humanitarium oraz obserwowaniu interaktywnych eksponatów uczniowie mieli możliwość zgłębić tajniki nauk ścisłych, a także mogli poczuć się jak prawdziwi naukowcy.

Agnieszka Klimczewska i Lidia Pelc


HYDROPOLIS – KLASA IV B

Czy wiesz, że woda pokrywa aż 70% powierzchni Ziemi? To tej substancji dedykowana jest wystawa w Hydropolis. 9 grudnia 2016 r. uczniowie klasy IV b zwiedzali wrocławskie centrum wiedzy o wodzie. Hydropolis podzielone jest na osiem stref tematycznych. Każda z nich przedstawia wodę z innego ujęcia. Podczas wędrówki wodnym szlakiem dzieci wysłuchały opowieści o początkach wody na kuli ziemskiej, odkryli morskie głębiny, zapoznali się z ekosystemami raf koralowych oraz z organizmami żyjącymi w wodzie.  Po wyczerpującej wędrówce odpoczęli w strefie relaksu.

 

 Opracowanie: mgr Grażyna Zawadzka

 


WARSZTATY W PlANETARIUM - KLASA VI B

     25 listopada uczniowie klasy VI b uczestniczyli w zajęciach edukacyjnych w planetarium. Wspólnie z panią Grażyną Zawadzką i panią Magdaleną Buczel „wędrowali po nocnym niebie” naszego miasta. Podczas spaceru obserwowali ruch pozorny gwiazd na niebie w zależności od szerokości geograficznej: we Wrocławiu, na równiku oraz na biegunie północnym. Podczas pokazu zobaczyli gwiazdozbiory nieba letniego i zimowego. Oprócz gwiazd i gwiazdozbiorów mieli również możliwość obejrzeć inne obiekty widoczne na nocnym niebie: najbliższe nam planety Układu Słonecznego, najbardziej znane mgławice oraz najdalsze galaktyki.

 Opracowanie: mgr Grażyna Zawadzka


WYSTAWA TEMATYCZNA

    Podsumowaniem naszej pracy była wystawa tematyczna, która przez tydzień zdobiła nasz szkolny korytarz. Mogliśmy na niej zobaczyć, ile cukru znajduje się w różnych produktach, przeczytać, jak przygotować zdrowe posiłki oraz dowiedzieć się, jaką rolę odgrywają różne składniki pokarmowe w naszych organizmach.

    Wielu naszych uczniów samodzielnie przygotowało książki kucharskie, które zawierały przepisy na smaczne, zdrowe potrawy. Wśród nich były prezentujące przepisy na zdrowe przekąski, zupy i drugie dania. Ciekawostką były książki tematyczne, zawierające zasady zdrowego odżywania dla sportowców. Te były najbardziej wartościowe, szczególnie dla uczniów, którzy uprawiają w naszej szkole sport – piłkę ręczną, lekką atletykę oraz pływanie.

 Opracowanie: Grażyna Zawadzka


DZIEŃ KULINARNY

    W środę przyrządzaliśmy zdrowe posiłki: kanapki, pyszne sałatki, surówki. Wśród nas byli uczniowie, którzy chcieli stworzyć coś oryginalnego. Mandala, bo o niej mowa, nie tylko pięknie wygląda, ale także ładuje pozytywnie i do tego nieźle smakuje.

    Tydzień zdrowia już za nami, ale pamiętajmy, że zdrowe odżywianie jest bardzo ważne. Daje nam energię do pracy i zapewnia długie, pełne radości, życie.

Opracowanie: mgr Grażyna Zawadzka


TYDZIEŃ ZDROWIA NASZE MARZENIE – ZDROWE JEDZENIE

     W ostatnim tygodniu listopada w naszej szkole odbywał się Tydzień Zdrowia pod hasłem – „Nasze marzenie – zdrowe jedzenie”. Podczas akcji uczniowie brali udział w różnych zajęciach o tematyce prozdrowotnej.


WARSZTATY FILMU ANIMOWANEGO

     24 listopada uczniowie pod okiem animatorów z Empiriafilm wzięli udział w warsztatach animacji, podczas których poznali zasadę tworzenia filmów metodą poklatkową, nauczyli się obsługi aplikacji, samodzielnie przygotowali scenariusz, scenografię, nagrali i zmontowali filmy. Wszystkie „produkcje” tematyką nawiązywały do zasad zdrowego odżywiania. Filmy zrealizowane na naszych zajęciach zostały opublikowane w internecie.

     Poniżej przedstawiamy efekty naszej czterogodzinnej pracy.

 Opracowanie: mgr Grażyna Zawadzka


warsztaty w zoo - kl. iva

     14 listopada 2016 r. uczniowie klasy 4a uczestniczyli w bezpłatnych zajęciach ekologicznych pt. „Bioodkrywcy – ekologiczne warsztaty edukacyjne dla dzieci i młodzieży Aglomeracji Wrocławskiej”. Warsztaty odbyły się na terenie wrocławskiego Ogrodu Zoologicznego i miały charakter stacjonarny oraz terenowy.

    Podczas lekcji stacjonarnej, prowadzonej przez wykwalifikowanego edukatora, uczniowie zapoznali się z pojęciem bioróżnorodności - na czym ona polega, dlaczego jest taka ważna w świecie roślin i zwierząt oraz o tym, że zmniejsza się zarówno w skali lokalnej, jak i globalnej. Następnie uczniowie układali kostki edukacyjne, które przedstawiały warunki życia oraz zagrożenia dla występowania ropuchy zielonej i foki szarej.

    Każdy uczestnik zajęć terenowych otrzymał mapę Ogrodu Zoologicznego oraz broszurę edukacyjną zawierającą opisy i pytania dotyczące określonych gatunków zwierząt i miejsc (siedlisk) ich występowania. Zajęcia terenowe polegały na przejściu trasy zaznaczonej na mapie i odnalezieniu zwierząt wymienionych w broszurze. Podczas zajęć lekcyjnych w ZOO uczniowie zwiedzili także pawilony prezentujące przyrodę, takie jak: Afrykarium, Madagaskar i „Klimat, Zwierzęta i Ludzie” oraz Dzieciniec Zwierzęcy.

Agnieszka Klimczewska i Lidia Pelc

 


EKOLOGICZNY PROJEKT PRZYRODNICZY

SZLAKIEM DOLNOŚLĄSKICH PARKÓW KRAJOBRAZOWYCH

Ślężański Park Krajobrazowy

W Będkowicach i Sobótce - wycieczka klas 4b i 4c

     Ślężański Park Krajobrazowy znajduje się na terenie województwa dolnośląskiego. Obejmuje Masyw Góry Ślęży, Masyw Góry Raduni, pasma Wzgórz Oleszeńskich i Wzgórz Kiełczyńskich oraz Jańską Górę.

     W czwartek, 27 października 2016 r. uczniowie klas 4b i 4c pojechali w rejony Góry Ślęży. Na początku swojej wycieczki zwiedzali archeologiczny skansen, gdzie mogli zobaczyć ślady grodziska słowiańskiego. Znajdowały się tam zrekonstruowane chaty ślężan.

   Podczas wędrówki po lesie poznawali charakterystyczne dla Masywu Ślęży typy lasów oraz zamieszkujące je gatunki roślin i zwierząt. Leśnicy, którzy wędrowali z nami, opowiadali także o fenomenie ślężańskich źródeł i bogatej historii regionu. Ciekawostką, którą mogli podziwiać uczniowie, były wczesnopolskie kultowe rzeźby, m.in. „Niedźwiedź” i „Mnich”.

     Po długiej, wyczerpującej wędrówce uczniowie odpoczywali w parku linowym, gdzie pokonywali „Pajęczą sieć”.

      Wycieczka była ciekawa, pełna wrażeń. Chętnie wrócimy w te niezwykłe miejsca.

 

Opracowanie: mgr Grażyna Zawadzka

 


W Będkowicach i Sobótce  - wycieczka klas 6b i 6c

    28 października uczniowie klas 6b i 6c wybrali się na ekologiczną wycieczkę do Sobótki i Będkowic. W czasie kilkugodzinnych zajęć terenowych dzieci obserwowały faunę i florę Ślężańskiego Parku Krajobrazowego, poznały geologię Masywu Ślęży oraz zapoznały się z historią powstania skansenu w Będkowicach oraz źródełka i kościółka w Sulistrowiczkach.

 

     Ścieżka przyrodnicza, którą wędrowali uczniowie, zakończyła się przy schronisku „Pod Wieżycą”, gdzie znajduje się park linowy. Najpierw uczniowie odpoczywali przy ciepłej herbacie w schronisku, a następnie spragnieni mocnych wrażeń i dużej dawki adrenaliny skorzystali z wielu atrakcji parku, często pokonując towarzyszący im strach i niepewność...

 

     Wycieczka była bardzo udana. Uczniowie i ich opiekunowie wrócili zadowoleni i uśmiechnięci.

 

Opracowanie: mgr Grażyna Zawadzka

 


Park Krajobrazowy „DOLINA BARYCZY”

    Park Krajobrazowy „Dolina Baryczy” znajduje się na terenie dwóch województw: dolnośląskiego i wielkopolskiego. Położony jest między Żmigrodem i Przygodzicami. To największy w Polsce ornitologiczny rezerwat „Stawy Milickie” – prawdziwy ptasi raj.

Stawy Milickie  - wycieczka klas 4b i 4c

     17 listopada 2016 r uczniowie klas 4b i 4c pojechali do Krośnic. Podczas zajęć terenowych, prowadzonych w zwartym kompleksie stawów milickich, poznali gatunki ptaków występujących na terenie Parku Krajobrazowego „Dolina Baryczy”, zmysły ptaków oraz elementy ich budowy zewnętrznej. Wędrując ścieżką przyrodniczą wzięli udział w bezpośredniej obserwacji cennego przyrodniczo miejsca – Doliny Baryczy. Wykorzystując lornetki, obserwowali zachowania ptaków oraz skutki ich działalności na terenie parku.

    Podczas wycieczki dzieci odwiedziły również gospodarstwo hodowli Konika Polskiego w Niesułowicach „U Macieja”. Poznali historię hodowli, sposoby pielęgnacji i żywienia konia. Każdy mógł z bliska zaobserwować zachowanie tych zwierząt.

    Na zakończenie wycieczki odbyło się ognisko z pieczeniem kiełbasek i radosną zabawą

Opracowanie: mgr Grażyna Zawadzka


Śnieżnicki Park Krajobrazowy

     Śnieżnicki Park Krajobrazowy położony jest w południowo – zachodniej części Polski w górach Sudetach. Swoim zasięgiem obejmuje on Masyw Śnieżnika, Góry Bialskie i Góry Złote. Został on utworzony ze względu na wysokie walory krajoznawcze i kulturowe.

W Jaskini Radochowskiej – wycieczka klas 5a i 5b

    25 listopada uczniowie klas 5a i 5b wraz z opiekunami i nauczycielami przyrody wybrali się w podróż do Śnieżnickiego Parku Krajobrazowego. Po dwugodzinnej autokarowej podróży dzieci zwiedzały wnętrza Jaskini Radochowskiej. Zobaczyły, jak zimują nietoperze i ćmy. Poznały zwyczaje tych zwierząt. Ponadto zdobyły wiedzę na temat procesów krasowienia i skał, które budują jaskinię. Zajęciom towarzyszyły ogromne emocje. Niektórzy musieli pokonać własne słabości – strach przed trudnymi, niedostępnymi miejscami.

     W czasie zajęć warsztatowych w Strachocinie dowiedzieli się, w jaki sposób ptaki przystosowały się do lotu, zdobywania pokarmu i nocnego trybu życia (na przykładzie sów). Nauczyli się również rozpoznawać odgłosy zwierząt leśnych, m.in. łosia, lisa, borsuka oraz sarny.

    Mimo, iż za oknem prawdziwa jesień, pogoda nam dopisywała. Dzięki temu mogliśmy zrobić ognisko i samodzielnie upiec kiełbaskę.

 

Opracowanie: mgr Grażyna Zawadzka